Van 23 april 1946, de datum waarop het patent werd aangevraagd, tot 2021: vijfenzeventig jaar geschiedenis waarin de Vespa de wereld een geheel nieuwe versnelling heeft gegeven.
Een periode waarin de Vespa voorop liep in nieuwe trends in sociale gebruiken, muziek en jeugdcultuur, de groei van landen en continenten heeft begeleid en een tijdloos icoon werd, een symbool van het moderne leven, een voorbeeld van Italiaanse stijl en technologie.
75e verjaardag
Om de 75e verjaardag van de Vespa als echte wereldburger te vieren, werd een nieuwe speciale serie, Vespa 75th, ontworpen voor de Vespa Primavera (in de 50 en 125 cc modellen) en de Vespa GTS (125 en 300 cc). Ze zal vanaf maart en alleen in 2021 te koop zijn. Het koetswerk van de Vespa 75th, zoals steeds volledig in staal, is in ‘Giallo 75th’, een origineel metallic geel. De kleur werd speciaal voor de nieuwe serie ontwikkeld als moderne interpretatie van kleuren die in de jaren ‘40 in trek waren, en verwijst naar het erfgoed, de innovatieve geest en modeminnende stijl van de Vespa. Op de zijpanelen en het spatbord vooraan staat het nummer 75 in een iets sterkere kleur, wat een stijlvol ton-sur-ton effect creëert. Dit wordt herhaald aan de voorzijde van de scooter, waar de traditionele ‘stropdas’ in een ondoorzichtig ‘Giallo Pirite’ geel staat afgebeeld.
De Vespa legende
Tijdens zijn 75-jarige geschiedenis (Piaggio deponeerde zijn patent op 23 april 1946) en met bijna 19 miljoen voertuigen over de wegen van vijf continenten, heeft Vespa de hele wereld een nieuwe versnelling gegeven en jongeren van verre en verschillende culturen in één enkele passie samengebracht.
Tijdens zijn 75-jarige geschiedenis (Piaggio deponeerde zijn patent op 23 april 1946) en met bijna 19 miljoen voertuigen over de wegen van vijf continenten, heeft Vespa de hele wereld een nieuwe versnelling gegeven en jongeren van verre en verschillende culturen in één enkele passie samengebracht.
En waar Italianen vooral vanuit hoogmoed denken dat de hele wereld zich maar moet aanpassen aan hun smaak, pakt Royal Enfield het anders aan. Met designklassiekers alleen kom je er niet. De overname van de in de motorbranche zeer bekende framebouwer Harris is dan ook goed nieuws voor iedereen die op een klassieke Enfield heeft gereden.
© Bron artikel: Nieuws Motor NL